07 - Fastlandsforbindelsen: Ramberg-Smørberg er en dårlig løsning

14th August 2023 by Admin

Felleslista har vært og er fortsatt imot den planlagte fastlandsforbindelsen Kolberg-Ramberg-Smørberg. Den blir ekstremt dyr, men oppfyller likevel ikke målene med en ny forbindelse. Den gir ikke tilstrekkelig avlastning av biltrafikken inn til kanalen og gjennom byen, og vil føre til større samlet kjørelengde. Dermed vil den stå i veien for målet om at økningen i persontrafikken skal tas med kollektiv, sykkel og gange, og føre til at klimaavtrykket vil øke ytterligere. For nødetatene vil omveien om Smørberg bety at denne løsningen heller ikke gir forventet bedring i samfunnssikkerheten. Alle alternativer vil medføre problemer for natur og mennesker i nærmiljøet, men det er spesielt å bruke så mye penger på noe som ødelegger så mye – med store tunnellanlegg og rundkjøringer, og med behov for massive steindeponier, som ved Kolberg-Ramberg-Smørberg-alternativet.

Bompengeforliket som FrP i sin tid fikk til på Stortinget betyr store egenandeler for kommunene.  Dette står i motstrid til å løse nødvendige oppgaver i eldreomsorgen, og for barn og unge.  Vi er i en økonomisk situasjon der det er vanskelig å kalkulere utbyggingskostnadene, og hvor egenandeler og høye bompenger kommer i tillegg til kraftig vekst i kommunale gebyrer og generell dyrtid.  

Felleslista ønsker det billigere og mer klimavennlige østalternativet med parallell kanalbru, og utbedring av ringveien til Frodeåstunnelen. Muligheten for å få gjennomslag for dette ser ikke så gode ut nå, men kan bli det igjen hvis det planlagte alternativet kjører seg fast økonomisk.

 

"Tjøme-pakka"

Felleslista berømmer velforeningenes grundige arbeid med Tjøme-pakka, som skal bidra til trafikksikkerheten gjennom en kraftig utbygging av gang- og sykkelstier. Felleslista ønsker en alternativ gang- og sykkelsti gjennom Ormelet-bebyggelsen (men ingen ny dagløsning for vei i naturområdet her) og ut til Røssesundbrua. Færder kommune må kraftfullt følge opp gang- og sykkelstisatsingen i Tjøme-pakka overfor fylkesmyndighetene.

 


Logg på å legge til en kommentar

07 - Fastlandsforbindelsen: Ramberg-Smørberg er en dårlig løsning

14th August 2023 by Admin

Felleslista har vært og er fortsatt imot den planlagte fastlandsforbindelsen Kolberg-Ramberg-Smørberg. Den blir ekstremt dyr, men oppfyller likevel ikke målene med en ny forbindelse. Den gir ikke tilstrekkelig avlastning av biltrafikken inn til kanalen og gjennom byen, og vil føre til større samlet kjørelengde. Dermed vil den stå i veien for målet om at økningen i persontrafikken skal tas med kollektiv, sykkel og gange, og føre til at klimaavtrykket vil øke ytterligere. For nødetatene vil omveien om Smørberg bety at denne løsningen heller ikke gir forventet bedring i samfunnssikkerheten. Alle alternativer vil medføre problemer for natur og mennesker i nærmiljøet, men det er spesielt å bruke så mye penger på noe som ødelegger så mye – med store tunnellanlegg og rundkjøringer, og med behov for massive steindeponier, som ved Kolberg-Ramberg-Smørberg-alternativet.

Bompengeforliket som FrP i sin tid fikk til på Stortinget betyr store egenandeler for kommunene.  Dette står i motstrid til å løse nødvendige oppgaver i eldreomsorgen, og for barn og unge.  Vi er i en økonomisk situasjon der det er vanskelig å kalkulere utbyggingskostnadene, og hvor egenandeler og høye bompenger kommer i tillegg til kraftig vekst i kommunale gebyrer og generell dyrtid.  

Felleslista ønsker det billigere og mer klimavennlige østalternativet med parallell kanalbru, og utbedring av ringveien til Frodeåstunnelen. Muligheten for å få gjennomslag for dette ser ikke så gode ut nå, men kan bli det igjen hvis det planlagte alternativet kjører seg fast økonomisk.

 

"Tjøme-pakka"

Felleslista berømmer velforeningenes grundige arbeid med Tjøme-pakka, som skal bidra til trafikksikkerheten gjennom en kraftig utbygging av gang- og sykkelstier. Felleslista ønsker en alternativ gang- og sykkelsti gjennom Ormelet-bebyggelsen (men ingen ny dagløsning for vei i naturområdet her) og ut til Røssesundbrua. Færder kommune må kraftfullt følge opp gang- og sykkelstisatsingen i Tjøme-pakka overfor fylkesmyndighetene.

 


Logg på å legge til en kommentar